Een plan biedt houvast en structuur. Dat is met een content plan niet anders. Daarnaast zijn er nog vijf voordelen die het hebben van een content plan met zich meebrengen. Je ontdekt ze allemaal in deze blog!
Je valt nooit zonder inspiratie
Je hebt het ongetwijfeld al eens meegemaakt, het is alweer een tijd geleden dat je een blog of nieuwsbrief schreef en dat je nog eens iets deelde op je social media kanalen. Je bent natuurlijk constant in de weer voor je klanten. Je hebt even tien minuten tijd en zit maar te staren naar de cursor en je weet niet meteen waarover je iets kan delen. Dan is het maar voor de volgende keer! En zo heb je weer niets gepost/geen blog geschreven/geen nieuwsbrief uitgestuurd.
Met een content plan heb je daar geen last mee van, je hebt immers op voorhand al bedacht wat je wil delen. En ja hoor, er is ook nog ruimte voor spontane berichtjes in een content plan.
Je bent consistent online aanwezig
Wanneer je telkens in de situatie van hierboven terechtkomt, ben je niet op regelmatige basis online aanwezig. En da’s jammer, want de algoritmes van de social media kanalen houden wel van wat consistentie. Met een plan kan je daarop inspelen.
Je hebt één keer werk in plaats van continu werk
Dankzij een content plan moet je maar een keer per maand of kwartaal tijd maken om eraan te werken en alles in te plannen. En daarna? Dan loopt het automatisch!
Je kan bewust waardevolle content delen
Door op voorhand na te denken wat je wil delen, ben je veel bewuster bezig met de inhoud van je content dan wanneer je last minute iets bedenkt om online te zwieren. En wees er maak zeker van dat je bezoekers en volgers je daar dankbaar voor zullen zijn!
Je hebt meer focus op je bedrijfsdoelen
Nog een voordeel van vooruit plannen, je denkt op voorhand na waar je naartoe wil met de content die je deelt. Zo kan je echt je bedrijfsdoelen gaan vertalen naar de content die je maakt. Stel dat je doel is om x aantal klanten binnen te halen in het derde kwartaal, dan kan je je content daarop afstemmen en helpt je content jou die doelen te behalen. Ka-ching!
Ben jij helemaal overtuigd dat je een content plan nodig hebt, maar heb je geen flauw idee hoe je daaraan moet beginnen? Op 13 april start mijn online content cursus ‘Bouw je eigen contentfabriek’. In 8 weken tijd ontdek je alle bouwstenen van een content marketing strategie. Na de cursus ken jij de methode om tot in het oneindige jouw content af te stemmen op je bedrijfsdoelen. En ja hoor, content planning komt uiteraard ook aan bod!