Een goede blogpost schrijven is niet evident. Toch zijn er een paar dingen waar je rekening mee kan houden om toch een succesvol blogbericht te kunnen plaatsen en delen met je (potentiële) klanten. De volgende 6 elementen voor een geslaagde blogpost kunnen het verschil maken tussen een goede en een slechte blog. En wie wil er nu een slechte blogpost? Niemand!
Voor je begint
Nog voor je zelfs maar een letter op papier hebt gezet, is het belangrijk om te weten wat je wil vertellen aan wie. Wie is je klant? Op welke vragen waar zij mee zitten ga jij een antwoord geven met je blogbericht?
Bedenk ook op voorhand even wat je met je blogpost wil bereiken, is dat inspireren, amuseren of informeren?
Voor het blogbericht dat je nu leest is het bijvoorbeeld dit: Ik wil de ondernemer die niet goed weet hoe je nu een goede blogpost schrijft, informeren over de 6 elementen die een goede blogpost best bevat.
Daar gaan we dan!
1. Een uitnodigende intro
De intro is het eerste dat je blogbezoeker leest. Je moet hiermee dus zijn aandacht grijpen en hem zo ver krijgen dat hij gaat verder lezen. Niet gemakkelijk, maar er bestaat een trucje voor! Bouw je intro op volgens het APP-principe: Agree, Promise en Preview. Je begint je intro met een boodschap waarmee je lezer ongetwijfeld akkoord is, gaat verder met een belofte (die je ook kan waarmaken!) en sluit je intro af met een preview van wat ze kunnen verwachten in de blogpost.
Meer uitleg daarover lees je bij een van de gratis tips: Met deze hack schrijf je altijd een uitnodigende intro
2. Een call to action
Sluit je blogbericht altijd af met een call to action, oftewel een oproep tot actie. Je wil namelijk dat je lezer iets doet! En dat hoeft niet altijd meteen ‘koop nu’ te zijn, je kan ook perfect verwijzen naar een vorige blog of een andere pagina op je website, of nodig de lezer uit je te volgen op social media,… Wees creatief! (Op het einde van deze blogpost ontdek je welke CTA ik voor deze blog heb gekozen.)
3. Een pakkende titel
Wist je dat je een titel beter op het einde schrijft dan voor je begint? Je beperkt jezelf al enorm als je eerst met je titel begint. Beter is om eerst te schrijven en daarna te gaan kijken welke titel nu het beste de lading dekt. Titels met een cijfers doen het altijd goed. (Ra ra, wat staat er in de titel van deze blogpost?)
4. Maak hem vindbaar
Optimaliseer je post voor Google! SEO of search engine optimization is een vak apart. Een specialist kan je het beste verder helpen, maar er zijn ook een paar algemene dingen die je kan toepassen zodat de basis toch al goed zit. Bijvoorbeeld je zoekwoord in de titel en eerste paragraaf zetten. Gebruik interne en uitgaande links, zorg voor minstens één afbeelding,… Zijn maar een paar voorbeelden.
De blog van Yoast SEO is een goed startpunt om meer te weten te komen over deze specialisatie!
5. Spellingcheck
Foutjes sluipen er heel snel in, dat is normaal en menselijk. Het is ook heel normaal dat je daar zelf over leest. Laat je blogpost een dagje rusten en lees hem dan nog eens na. Wedden dat je er nog wat typfouten uit kan halen? En als je daarna nog niet helemaal zeker bent, vraag dan aan iemand in je omgeving om er ook eens naar te kijken. Twee paar ogen zien meer dan één paar!
6. Social media sharing
He he, je blog is geschreven, nagelezen én gepubliceerd, proficiat! Maar daar stopt het nog niet. Want je hebt misschien wel geoptimaliseerd voor Google, de lezers zullen niet vanzelf komen!
Ik daag je uit om voor je blogpost minstens 4 verschillende insteken te vinden om hem te delen op je social media kanalen!
Zo, dat waren de 6 elementen voor een geslaagde blogpost. Wil je op regelmatige basis gratis content tips waar je meteen mee aan de slag kan? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse content tip, gratis en voor niks in je mailbox!