Ik zie het zo vaak misgaan bij bedrijven. Ze zetten wel in op content, omdat ze snappen dat ze die tak van digitale marketing niet langer kunnen negeren. En omdat ze zien dat anderen daar mooie resultaten mee boeken. Dus beginnen ze er zelf ook aan. Actief zijn op social media. Nieuwsbrieven sturen. Een podcast maken. Webinars organiseren. Regelmatig bloggen. Allemaal belangrijk en allemaal content. En toch blijven de resultaten uit. “Content marketing werkt niet voor ons”, is dan vaak de reactie die volgt. Maar dat is fout. Want content marketing werkt voor élk bedrijf. Maar je moet wel aan de juiste knoppen draaien.
De fout die bijna iedereen maakt, is meteen bij de content beginnen. Alleen sla je daardoor een paar cruciale stappen over die mee bepalen of content marketing een succes wordt voor jouw bedrijf of niet. Welke stappen dat zijn en hoe jij het van de eerste keer juist kan aanpakken, ontdek je in deze blog!
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Geen idee welke filosoof ooit met dit inzicht naar buiten kwam, maar het is een waarheid als een koe. En niet alleen voor je persoonlijke ontwikkeling, ook voor de groei van je bedrijf. Voor je ook maar iets van content naar buiten brengt, is het belangrijk om te bepalen waar je als bedrijf voor staat. Welke waarden zijn belangrijk? Hoe komen die tot uiting in je bedrijf?
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten waar je met je bedrijf naartoe wil. Bepaal doelen en doelstellingen voor de lange, middellange en korte termijn. Waar zie je jezelf binnen 5 jaar? Welke stappen ga je nu al zetten om daar te komen? Enkel dan je kan je content daartoe bijdragen.
Ken je klant
De content die je maakt, maak je niet voor jezelf. Je maakt die voor je ideale klant zodat die zich gehoord en geholpen voelt. Je hoort me al komen… Als jij niet weet waar jouw klant nood aan heeft, zal je content hem ook niet verder helpen. En dan ben je gewoon de zoveelste die voor extra ruis zorgt.
Zorg dat je je klanten door en door kent. Er zijn verschillende manieren om hem beter te leren kennen. Vanuit je vergaderzaal een persona beschrijven met een team collega’s is niet de juiste manier. Het gesprek aangaan met je klant is dat wel! Pas daarna kan je dat in een persona gaan gieten.