Content marketing is hip, trendy en overal aanwezig. Denk maar aan alle (gratis) content die jij dagelijks online (op websites, op social media, in je mailbox…) en offline (in de krant, in tijdschriften, boeken…) consumeert. Meer en meer bedrijven gaan ermee aan de slag om te communiceren over hun producten of diensten met als belangrijkste doel: awareness creëren om vervolgens jouw vertrouwen te winnen.
Vraag je je af of content marketing ook voor jouw bedrijf waardevol is? The answer is YES! Een content marketingstrategie dwingt je namelijk om na te denken over wie je bent, wat je doet, voor wie je het doet en wáárom je doet wat je doet. Maar wat is dan eigenlijk het verschil met een marketingstrategie? Een content marketingstrategie wil evenveel zeggen als het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen uit je marketingstrategie aan de hand van steengoede en relevante content. Die steengoede en relevante content is meer dan de inhoud van je website en het levert je bovendien meer op dan enkel een aanzienlijk aantal volgers en likes. In deze blogpost leggen we jou uit waarom een content marketingstrategie net zo nuttig en boeiend is voor jouw bedrijf.
1. Herkenbaar en duurzaam
Content marketing helpt je om awareness te creëren rond je bedrijf en zorgt ervoor dat potentiële klanten je leren kennen en op termijn zullen herkennen. Die potentiële klanten willen natuurlijk meer te weten komen over jou en daarvoor heb je duurzame content nodig. Met andere woorden, content die altijd en voor iedereen relevant is en daarnaast ook iets specifiekere content die je op regelmatige basis deelt.
2. Differentiatie
Een content marketingstrategie opstellen, laat je ook nadenken over waarin jij je onderscheidt van de rest en daarmee je doelgroep aantrekt. Een mooie Engelse term daarvoor is de content sweet spot. Die content sweet spot zal ervoor zorgen dat je de focus niet verliest en content creëert die een verschil maakt.
3. Visuele perceptie
Het is voor jou als bedrijf belangrijk om na te denken over hoe je als merk gezien wilt worden. Een goede branding zorgt er vervolgens voor dat mensen zich aangesproken voelen en zich verbonden voelen met je bedrijf of merk.
4. Leads
Een van de belangrijkste doelen van content marketing is het genereren van leads. De juiste content – content die triggert – zal belangstelling opwekken bij je doelpubliek en overtuigen om hun contactgegevens achter te laten. Dat kan zich vertalen in een aanmelding op een nieuwsbrief, een deelname aan een event of workshop tot zelfs een aankoop van een dienst of product.
5. Langetermijnrelatie met je klant
Waar een advertentie of campagne resultaten oplevert op korte termijn, levert een goede content marketingstrategie je resultaten op lange termijn. Het is belangrijk om voortdurend boeiende content te creëren en te delen. Op die manier werk je aan een langetermijnrelatie, een goed onderbouwde contentstrategie helpt je daarbij.
Kriebelt het om jouw content marketingstrategie uit te werken of bij te schaven? Laten we samen ontdekken hoe De Contentfabriek jou daarmee kan helpen! Boek jouw strategie call in via het online contactformulier.