De zin en onzin van persona’s

De zin en onzin van persona’s

Persona’s, ooit was het weer zo’n hippe marketingterm waar iedereen het over had. Tegenwoordig worden ze langs alle kanten opzij geschoven als “onnodig”. Het hoe en waarom van persona’s delen we graag in deze blog!

 

Wat is een persona?

 

Een persona is een fictief persoon die je ideale klant voorstelt. Je houdt daarbij rekening met demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht en woonplaats. Je kijkt ook naar zaken als gezinssamenstelling, hobby’s, favoriete boeken en ga zo maar door.

 

Verder kijken dan demografische kenmerken

 

Natuurlijk zijn bovenstaande kenmerken belangrijk om te weten van jouw ideale klant. Het zijn allemaal punten die een raakvlak kunnen vormen tussen jou en je ideale klant. Je hoeft er alleen niet zo ver in te gaan en vooral: je hoeft er niet overdreven aan vast te houden. 

Wat wij naast de demografisch kenmerken nog veel belangrijker vinden, zijn persoonlijkheidskenmerken. Welke karaktereigenschappen heeft jouw ideale klant? Welke persoonlijke waarden zijn voor hem, haar of hen belangrijk? Welke struggles ervaren ze in het dagelijkse leven? Waar liggen ze ‘s nachts wakker van? 

 

Waarom gebruik je een persona?

 

Een persona houdt je op het rechte pad 😉 In die zin dat een persona ervoor zorgt dat jij focus blijft houden op je ideale klant, dat je niet te algemeen en breed gaat in je communicatie. Of nog erger, dat je probeert om ‘iedereen’ aan te spreken met je communicatie. Een persona zorgt dat je steeds afgestemd bent op je ideale klant.

 

Hoe gebruik je een persona? 

 

Daar kan je zo ver in gaan als je zelf wil. Sta jij alleen aan het roer van je bedrijf? Dan kan de persona perfect in je hoofd zitten. Is je team groter? Dan kan het nuttig zijn om een algemeen document te maken waarin de kenmerken van jullie persona uitgewerkt staan. En dat document ook met heel het team te delen, zodat iedereen steeds weet voor wie jullie het werk doen. 

 

Een persona samenstellen?

 

Dat doe je in 5 stappen:

  1. Maak voor jezelf uit welke klanten je energie geven en welke klanten energie vreten. Welke eigenschappen hebben ze? 
  2. Stel een ID kit op, zodat je een mini paspoort van je persona hebt. Het paspoort vermeldt de naam, het geslacht, de leeftijd, de woonplaats, het beroep, het inkomen en de gezinssituatie. 
  3. Definieer via welke (online) kanalen je ideale klant content consumeert. 
  4. Bepaal welke interesses je ideale klant heeft, zoals zijn/haar/hun lievelingsfilm of -boek. 
  5. Ga op zoek naar de interne drijfveren. Tegen welke struggles loopt je ideale klant aan en welke verlangens heeft hij/zij/die? 

 

Een persona vormgeven is een onderdeel van ons Bouw je eigen contentfabriek-framework, dat we tijdens onze strategiesessies doorlopen. Wil jij je communicatiestrategie ook eens onder de loep nemen? Contacteer ons dan gerust!