Content creatie is growing up. En om bij te blijven, moet jij een laag dieper kunnen gaan met je content. Zorgen dat je boodschap je potentiële klanten raakt, daar waar het pijn doet. Het is tijd om af te stappen van algemene tips en tricks die gewoon te Googlen zijn. Met kennis alleen maak je het verschil niet meer. Maar hoe zorg je er dan voor dat je content verder gaat dan het algemene? Door deze drie vragen te beantwoorden tijdens het creatieproces.
1. De waarom-vraag
De ‘Waarom?’-vraag. Kleuters slaan ermee rond je oren. Ik kan ervan meespreken want wij hebben er hier zo eentje rondlopen. Maar ook voor je content is het een belangrijke vraag om echt tot de essentie van je boodschap en je doelgroep te komen.
Wees daarom eens wat meer terug een kleuter. Niet om stampvoetend op de grond te gaan liggen wanneer je geen koek krijgt om 7 uur ’s morgens, maar wel om die laag dieper te kunnen gaan. Om onder de oppervlakte te duiken en je ideale klant daar aan te spreken waar het hen raakt.
Bijvoorbeeld, jij weet uit gesprekken dat je ideale klant graag meer tijd wil. Dan ga je waarschijnlijk in je boodschap delen dat ‘meer tijd’ een resultaat van jullie samenwerking is. Echter wordt die boodschap veel sterker als je ook weet waarom ze meer tijd wil.
Dan kan je zeggen: Het resultaat? Jij krijgt meer tijd om elke dag aan de schoolpoort te staan zonder schuldgevoel of stress voor je werk. Of: Wil jij graag meer tijd om jezelf te ontwikkelen en op persoonlijk vlak te groeien?
Dat doet twee dingen:
- Je ideale klant voelt zich veel meer aangesproken: want vrouwen die geen mama zijn, hebben niet meer tijd nodig om aan de schoolpoort te staan.
- Je toont aan dat jij écht weet wat je ideale klant wil en verstrekt zo de connectie.
En dat allemaal met één simpele vraag: Waarom?
2. De wie-vraag
Het belang van je ideale klant vanbinnen en vanbuiten kennen wordt tot op de dag van vandaag nog steeds onderschat. En nee, je moet daarom niet weten welke kleur onderbroek ze het liefst dragen. (Tenzij je een lingeriewinkel hebt, dan is dat wel belangrijke info ;-)). Het gaat meer om weten wat er in het hoofd en het hart van je klant omgaat.
Hun grote dromen en verlangens kennen en daarop inspelen. Denk eens na, als geld geen issue was, hoe zou het leven van je ideale klant er dan uitzien? Of nog beter: vraag het hem of haar op de man af.
Maar de wie-vraag heeft ook betrekking op jou, jij de ondernemer. Want jij bent één van de redenen waarom klanten voor jou kiezen. Alles is al een keer gezegd en geschreven, dus wat maakt dat mensen voor jou moeten kiezen? Overgiet elk stukje content met je persoonlijkheid. Dat kan door je eigen schrijfstijl, maar ook door je eigen ervaring of anekdotes te verwerken in je content.
3. De wat-vraag
De laatste vraag zijn er eigenlijk drie ;-). Vraag jezelf af: Wat wil ik bereiken met deze content? Wat is het voordeel voor mijn (potentiële) klant? Wat moeten ze doen na het lezen/luisteren/kijken van mijn content?
Door hier op voorhand over na te denken, zorg je ervoor dat je je content maakt voor wie hij bedoeld is: je ideale klant. Anders verval je al snel in content maken die jij wil maken en loop je het risico dat die net niet overtuigend genoeg is voor je klant.
Neem deze blog er dus bij wanneer je je volgende social media post of e-mail creëert en see what happens! Laat het ons zeker weten als jij met deze tips aan de slag gaat, stuur maar een berichtje via Instagram of LinkedIn, da’s leuk.