AI oftewel artificiële intelligentie was de laatste weken een hot topic in de digitale wereld. De lancering van ChatGPT zorgde voor opschudding en na het zelf eens uit te testen, snappen we waarom. Het is indrukwekkend hoe correct de teksten uit ChatGPT zijn. En toch maak ik me nog geen zorgen dat onze job binnenkort overbodig wordt. If anything zal deze tool ons werk en leven net iets makkelijker maken! Waarom? Dat ontdek je in deze blog!
Het belang van een goed commando
Het eerste wat opvalt tijdens de testen, is het belang van een goed commando. Hoe specifieker jij je commando geeft, hoe makkelijker ChatGPT jouw vraag kan beantwoorden. Zo vroeg ik bijvoorbeeld of de technologie me 5 voordelen van zwemmen kon geven. En ik kreeg dit als antwoord:
Daar kan je al iets mee, als zwemlesgever of zwembad bijvoorbeeld. Hier kan je dan een blog rond uitwerken of verschillende social media posts.
Wanneer ik mijn vraag nog beter definieer, krijg ik dit:
Dit is een goede social media post. Voeg er nog wat emoji’s aan toe en hop, je hebt een post gemaakt. Wat ik hier nog aan mis en wat cruciaal is voor het opbouwen van een connectie met je publiek? Een persoonlijke insteek.
Het belang van een persoonlijke insteek
Wat de technologie concreet doet, is alle de beschikbare informatie (die maar tot 2021 gaat) in recordtempo doorzoeken om een antwoord op je vraag te formuleren. Je kan het in principe zelfs inzetten als ‘helpdesk’ om bijvoorbeeld te ontdekken hoe je stap voor stap een Facebookadvertentie opzet.
Als we echter kijken naar AI inzetten voor het schrijven van je teksten, valt er heel wat over te zeggen. De teksten die ChatGPT produceert zijn (meestal) correct, maar missen een persoonlijk sausje. Logisch natuurlijk, want het blijft een robot die de teksten genereert.
Maar we weten ook dat content pas echt werkt als er een persoonlijk sausje over gegoten wordt. Een anekdote, een uniek verhaal, resultaten die je voor een klant behaalde,… Dat is iets wat de robot niet kan. Het kan wel iets zijn wat je zelf kan toevoegen aan de teksten die uit ChatGPT komen.
Van het voorbeeld van hierboven kan je perfect een social media post maken. Maar het gevaar? Iedereen kan de tool gebruiken om content te genereren. Als iedereen dat ook effectief doet, wordt het allemaal wel heel saai en voorspelbaar. Dan krijg je eenheidsworst, een samenvoeging van allerlei andere copy zonder originaliteit en spring je er helemaal niet meer uit.
Het belang van een contentstrategie
Als je mij een beetje kent, weet je dat we bij De Contentfabriek allergisch zijn aan ‘content om content te maken’. En dat is het gevaar van technologie zoals ChatGPT. De tool creëert geen nieuwe content, maar voegt informatie samen om jouw vraag te beantwoorden. Supersnel, dat wel.
Gevolg? Je content is een herhaling van wat er online al te vinden is. Daar wil je als bedrijf of personal brand toch niet mee naar buiten komen?
Het belang van een doordachte contentstrategie blijft dus, en zal alleen maar belangrijker worden naarmate tools als deze steeds meer ingeburgerd geraken.
Omarm de technologie en use it wisely
Ons advies? Gebruik de tool om inspiratie op te doen. ChatGPT is een perfecte brainstormpartner voor wanneer je zelf even vast zit. Geef een commando en hops, je kan weer verder. Maar om je te blijven onderscheiden in een verzadigde markt, om origineel te blijven in alle content die er al is, is ons advies om toch zelf of met een partner je teksten te blijven schrijven. Met de hulp van een assistent, zoals ChatGPT!
En daarom zijn we bij De Contentfabriek niet bang van artificiële intelligentie, maar zijn we net klaar om het te omarmen en een plaats te geven in onze werkwijze!
P.S. Staat je contentstrategie voor 2023 nog niet op punt? Dan raden we je van harte onze Livedag op 16 januari 2023 aan. In een klein groepje ondernemers buigen we ons via het Contentfabriek-Framework over jouw contentstrategie. Het resultaat? Een strategie die staat als een huis (of fabriek 😂) waardoor jij volgend jaar al je business doelen haalt! Meer weten? Je ontdekt het hier.