Een succesvolle contentstrategie in 7 stappen

Content marketing, het kan zo veel betekenen voor je bedrijf! Maar dan moet je wel weten hoe je het strategisch inzet. Dan mag je nog een strakke planning hebben of elke dag iets posten op je social media kanalen. Als dat niet past binnen het ‘grotere geheel’, kan je evengoed niks doen. Het resultaat zal hetzelfde zijn. 🙂

 

“Allemaal goed en wel Evi, maar wat is dat ‘grotere geheel’ dan?” Aha! Blij dat je’t vraagt. Het grotere geheel is je content marketing strategie. Dankzij die strategie, kan je op een doordachte en onderbouwde manier content gaan inzetten waarvoor het dient: je bedrijfsdoelen halen en klanten winnen.

 

Een onderbouwde content strategie bestaat uit 7 stappen, die we met De Contentfabriek hebben uitgewerkt. Ik vertel je hieronder wat de 7 stappen van een succesvolle content marketing strategie zijn!

 

Jij

Dit is de eerste stap in het framework. Het gaat over jou, als bedrijf, maar ook over jou als persoon. Denk eens na over je bedrijfswaarden, waarom zijn deze belangrijk en hoe komen deze tot uiting?
Maar ook jouw toekomstplannen spelen een grote rol. Waar wil jij naartoe? Wat is je grote missie, je doel? Deel dit grote doel dan op in stapjes: waar sta je bijna 10 jaar? Binnen 5 jaar? En binnen 3 jaar? En als laatste, waar sta je binnen 1 jaar? Dit laatste kun je dan opsplitsen in kwartaal doelen, zodat deze helder zijn. Zo maak je gerichte content, die bijdraagt aan jouw bedrijfsdoelen.
Vergeet niet om je bedrijfsdoelen SMART te maken! 

 

Zij

Het is belangrijk om een goed inzicht te krijgen in jouw ideale klant. Wat zijn de waarden van je klant? Waar liggen ze wakker van? Waar botsen ze op? Maar ook, waar dromen ze van? En hoe kun je ze helpen om deze dromen te realiseren?

Je gaat je ideale klant uitkleden en in kaart brengen. Je kan hier zelf over nadenken, of laat het ze zelf vertellen! 

 

Wat

Wat kunnen we allemaal gaan brengen? Over welke onderwerpen kunnen we content gaan creëren zodat je de ideale klanten aantrekt? En zodat ze met je verbinden, je gaan vertrouwen?
Je gaat hier echt brainstormen over overkoepelende thema’s die je klant gaan helpen. Wat wil je mensen leren? Wat moeten ze zeker meekrijgen? Waarin ben je een expert? Welke producten en diensten verkoop je? 

Er zijn ook enkele vaste thema’s die voor elk bedrijf van toepassing zijn. Denk aan trends, actualiteit, inspiratie en over het bedrijf/ de ondernemer.
Als je je thema’s hebt bepaald, kun je over je format nadenken. Dit is een vaste vorm van content, maar het onderwerp verandert. Bijvoorbeeld: blogs, video’s, het ABC, dilemma donderdag, … 

 

Waar

In deze stap ga je kijken waar je deze content gaat inzetten. Via welke kanalen ga je je boodschap verspreiden om je ideale klant te bereiken?
Een website is hiervoor een basis. Hier ga je mensen naartoe leiden om een bepaalde actie te ondernemen. Dit kan een contactformulier invullen zijn, een aankoop doen, … 

Voor verdere kanalen kijk je best naar de overlapping tussen wat kan je goed en doe je graag, op welke kanalen je zelf graag aanwezig bent en de kanalen waar je ideale klant op aanwezig is. Hieruit komt normaal gezien minstens een kanaal uit dat aan alle drie de criteria voldoet.
Begin je net met content? Focus je dan eerst op een kanaal, zodat je hier een goede flow in vindt. Wanneer je je comfortabel voelt, kun je verder opbouwen richting meerdere kanalen.

 

Plan

Een de vijfde stap ga je een contentplanning maken zodat je precies weet wat je waar en wanneer gaat inzetten om je doelen te bereiken. 

Je kan hiervoor starten met een jaarkalender, zodat je een globaal overzicht krijgt. Hierbij begin je met het toevoegen van top topical dagen die relevant zijn voor je bedrijf. Denk aan: moederdag, Valentijn, Kerstmis, … Maar het kan ook zotter zoals de dag van de kokosnoot of podcast dag.
Ook je thema’s en verschillende formats die gekoppeld zijn aan je bedrijfsdoelen, voeg je toe aan deze jaarkalender. Zo verlies je je doelen niet uit het oog en weet je elke maand waarom je content gaat maken.

Vanuit de jaarplanning kun je verder gaan kijken naar je maandplanning, om hier zo mee aan de slag te gaan.

Deze stap is belangrijk om consequent en consistent online zichtbaar te zijn.

 

Creëer

De zesde stap is alles rond het maken van content. Dit kan gaan van blogs en sociale media posts tot podcasts en nieuwsbrieven.
Maar belangrijk om te onthouden, bij elk soort content zijn er drie belangrijke vragen die je jezelf moet stellen voor je begint.
1. Voor wie is dit?
2. Welke actie wil ik dat mijn content consument onderneemt?
3. Welk voordeel haalt mijn ideale klant eruit?

Met deze drie vragen in je achterhoofd, ga je je ideale klant op de eerste plek zetten tijdens het creëren. 

 

Optimaliseer

Alle vorige stappen hebben geleid tot een contentstrategie die jou helpt bij je bedrijfsdoelen. Vervolgens ga je hier resultaten uithalen. De optimalisatiefase bevat alles wat meten is, en meten is weten. Zo kun je perfect opvolgen wat er goed werkt en wat minder goed werkt.

 

 

Jouw strategisch marketingplan

Wil jij jouw strategisch marketingplan uitwerken om je bedrijf te laten groeien? Content inzetten die effectief bijdraagt tot het behalen van je bedrijfsdoelen? Dan ben je van harte welkom op onze workshop (online) marketingstrategie & plan voor 2025 op donderdag 14 november of maandag 2 december! Meer info en inschrijven kan via hier.