De juiste content op het juiste moment in de customer journey: een paar tips

De customer journey is de reis die iemand aflegt van onbekende tot ambassadeur van je merk of bedrijf. Die reis wordt in verschillende modellen toegelicht, maar komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer en iedereen doorloopt dezelfde stappen. Alleen gaat de ene sneller over tot een beslissing dan de andere! De juiste content op het juiste moment, kan die beslissing wel in een stroomversnelling brengen. Welke content je dan precies nodig hebt in welke fase? Dat ontdek je hier! 

 

Bewustwordingsfase, beseffen dat ze het nodig hebben

 

In de eerste fase van de customer journey is de potentiële klant zich nog niet bewust van je product of dienst en heeft hij er dus nog geen specifieke behoefte aan. Kortom: de potentiële klant weet niet dat je product bestaat of heeft geen behoefte om je product of dienst te gebruiken.

 

Je doel in deze fase? De aandacht van de klant trekken en hem bewust maken van je bestaan. Je laat ze kennismaken met je merk en alles wat het te bieden heeft!

 

Die bewustwording gebeurt via verschillende soorten content: blogposts, social media posts, infographics, video’s, advertenties, … De mogelijkheden om de aandacht van de potentiële klant te trekken, zijn eindeloos. 

 

Belangrijk hier, wees aanwezig op de juiste kanalen! Goed inzicht in je ideale klant is dus van groot belang in deze eerste fase. 

 

Overwegingsfase, bewust op zoek naar een oplossing

 

Tijdens deze fase is de klant zich bewust van je product en is er een behoefte aanwezig waarvoor ze een oplossing zoeken. Je product of dienst kan daarbij helpen! 

 

Het is nu aan jou om de klant te helpen bij het overwegen van je product of dienst. Daarbij zet je content in die aan de potentiële klant toont hoe je bedrijf aan hun behoefte kan voldoen. Denk daarbij aan content zoals productbeschrijvingen, testimonials, casestudies, demo’s, … 

 

In deze fase mag je vooral voordelen aan bod laten komen, maar ook af en toe inzicht geven in wat ze verliezen wanneer ze niét voor jouw product of dienst kiezen.  

 

Beslissingsfase, waarom moeten ze voor jou kiezen?

 

In de beslissingsfase heeft je klant de beslissing genomen om je product of dienst te kopen. Maar! Ze hebben nog niet beslist om specifiek voor jouw bedrijf te kiezen. Hiervoor is extra overtuiging nodig. 

 

Het doel van je content in deze fase is dus de klant te laten zien dat je product of dienst beter is dan dat van de concurrentie. Je wilt ze met je content overtuigen om voor jouw merk te kiezen. Daarvoor kan je reviews, vergelijkingen, garanties, … aanbieden aan de klant. 

 

In deze fase mag jij je troeven in de verf zetten en je persoonlijkheid laten zien. Want, de kans is groot dat er nog bedrijven zijn die jouw product of dienst verkopen. Waarom moet de klant dan bij jou zijn? Wat is jouw unique selling proposition? Oftewel: dat ene ding waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie. 

 

Loyaliteitsfase, van klant naar ambassadeur

 

In de laatste fase heeft de klant je product of dienst gekocht en is hij tevreden, yeeha! Maar het is natuurlijk belangrijk om de klant te behouden. Je wilt dat ze tevreden blijven en terugkeren voor een nieuwe aankoop. 

 

Daarom ga je content inzetten om de klant betrokken te houden en content die toont dat je belang hecht aan zijn loyaliteit. Nieuwsbrieven zijn daarvoor de beste content. En ook blogs, social media posts en evenementen helpen bij het opbouwen en onderhouden van loyaliteit. 

 

Want als je weet dat het makkelijker is om klanten te stimuleren tot een herhaalaankoop dan het aantrekken van nieuwe klanten, is dit een fase die je niet mag overslaan! 

 

Jouw content op het juiste moment

 

Houd bij het maken van content bovenstaande stappen steeds in het achterhoofd. Het is belangrijk om het type van je content af te stemmen op de specifieke behoeften van (potentiële) klanten in elke fase van de customer journey. Door relevante en nuttige content aan te bieden, kan je de klant helpen bij het nemen van beslissingen en een langdurige relatie opbouwen. 

 

Wil jij ook de juiste content op het juiste moment creëren? Ga dan zelf aan de slag met onze ‘Nooit meer zonder content’ cursus! We leren je alle tips en tricks om je online zichtbaarheid op punt te zetten, en dus ook hoe je klanten warm en loyaal maakt met allerhande verschillende content. En dat allemaal online en op je eigen tempo!