In content we trust, content inzetten om vertrouwen op te wekken

Weet je wat de – soms onbewuste – doorslaggevende factor is om met een bedrijf in zee te gaan? Vertrouwen. Vertrouwen in de oplossing, vertrouwen in je bedrijf, vertrouwen in de mogelijkheid van het bedrijf om de klant te helpen bij het oplossen van je probleem. Vertrouwen.

En weet je wat onze definitie van contentmarketing is? Het vinden, verbinden en vertrouwen verdienen van je (toekomstige) klant. Dus in content we trust om dat te bereiken! Maar wat kan je dan allemaal doen om dat vertrouwen op te bouwen? Je ontdekt het in deze blog.

Hoe verloopt het aankoopproces?

 

Voor we gaan kijken naar wat vertrouwen is en hoe dat door strategische content opgebouwd wordt, staan we graag even stil bij het aankoopproces, omdat we in elke fase van dat proces op het juiste moment op de juiste plaats met onze content aanwezig willen zijn!

Er zijn vijf fases te onderscheiden in het aankoopproces van mensen. Eerst beseffen ze dat ze een probleem hebben. Daarna beginnen ze informatie op te zoeken, online, offline, in hun omgeving,.. Er komen wat namen van bedrijven op hun pad en ze beginnen te vergelijken. Dan volgt een effectieve aankoopbeslissing en na de aankoop een evaluatie.

De meeste mensen zijn zich niet bewust van dit proces, de meeste marketeers en verkopers ook niet ;-). Onderzoek toonde trouwens aan dat in onze huidige digitale tijden maar liefst 70% van de kopers al heel goed weten wat ze willen en nodig hebben nog voor ze contact opnemen of de winkel binnenstappen.

 

Wat is vertrouwen?

 

Volgens Van Dale betekent vertrouwen ‘met zekerheid hopen’. Het is dus aan ons om onze klant de zekerheid te geven dat wij de juiste partij zijn om zijn probleem op te lossen. En natuurlijk mogen we daarna dat vertrouwen niet beschamen. Valse beloftes gaan we dus niet maken en hier komt dan weer het belang van een diepgaand inzicht in je ideale klant boven. In deze blog lichten we al een tipje van de sluier op.

Hoe bouw je vertrouwen op bij je toekomstige klant?

 

Begrip tonen door het probleem bloot te leggen

 

In de eerste plaats moeten je toekomstige klanten beseffen dat ze een probleem hebben. Hier gaan we op de pijn duwen en het probleem blootleggen. Maar let op, je mag het niet zo voorstellen dat het een uitzichtloze situatie lijkt. Dan raakt je toekomstige klant moedeloos en heeft hij het gevoel dat niemand hem kan helpen, ook jij niet. Om het probleem bloot te leggen kan je verschillende vormen van content inzetten: social media content waarin je herkenbare situaties schetst bijvoorbeeld. Laat zien dat je je toekomstige klant begrijpt door in zijn woorden het probleem te omschrijven.

 

Op de juiste plaats aanwezig zijn met correcte informatie

 

Eens de toekomstige klant zich bewust is van zijn probleem, gaat hij op zoek naar de oplossing. Hij vraagt rond in zijn omgeving, maar richt zich ook tot de online kanalen. Google is vaak een startpunt, waar blogs, SEO en SEA je meer zichtbaarheid kunnen bieden. Toon de kennis die je in huis hebt om de potentiële klant van je expertise te overtuigen.

 

Kijk en vergelijk 

 

Tijdens zijn zoektocht komt de klant verschillende aanbieders en oplossingen tegen. Hier begint de vergelijkingsfase. Je kan de klant hierbij helpen door (uitgebreide) cases en reviews van tevreden klanten aan te bieden. Daarmee laat je zien dat je weet waar je mee bezig bent en groeit het vertrouwen bij de toekomstige klant. Vergeet ook persoonlijkheid niet, zeker als je persoonlijk met klanten werkt is de juiste klik belangrijk. Laat dus zien bij wie ze terechtkomen! Deel over jezelf, laat collega’s zien, toon dat je niet alleen een bedrijf bent, maar dat er ook mensen achter zitten.

 

’t Is beslist!

 

De klant heeft een keuze gemaakt en kiest voor jouw bedrijf en oplossing. Proficiat! 🥳 Nu komt het erop aan om je beloftes waar te maken. Doe wat je belooft en help de klant zijn probleem op te lossen. Ook in deze fase kan je heel veel leuke dingen doen met ondersteunende content. Denk maar aan een e-book ter voorbereiding van een fotoshoot bijvoorbeeld, een exclusieve podcastreeks enkel voor klanten, een e-mailfunnel om hen op het juiste moment aan bepaalde stappen of afspraken te helpen herinneren,… De mogelijkheden zijn eindeloos om je klant een extra fijne ervaring te bieden.

 

Tevreden klanten = meer klanten

 

Klant goed geholpen? Yes! Dan heb je er een tevreden klant bij, die misschien wel overgaat tot een herhaalaankoop ook! Dat is niet alleen leuk voor jezelf, maar ook goed voor nieuwe klanten. Want jouw tevreden klant gaat met veel plezier over zijn fijne ervaring babbelen, offline in zijn omgeving, maar ook online. Vergeet in deze fase niet achter een review te vragen, of misschien staat je klant wel open voor een videointerview.

Dus ja, je ziet hoe content ondersteunend werkt in elke fase van het aankoopproces van je klant. Benieuwd hoe dat er voor jouw bedrijf uit kan zien? Tijdens een Strategiedag duiken we daar helemaal in! En dat niet alleen, je krijgt twee weken later jouw uitgewerkte contentstrategie digitaal opgestuurd met planning van wat wanneer aan te pakken is. Er zijn elke maand maar twee plaatsen voor een Strategiedag en je kan beroep doen op subsidies via de KMO Portefeuille! Contacteer ons voor meer informatie over de Strategiedag