Wat kost het uitbesteden van content?

Contentmarketing is niet de favoriete bezigheid van veel ondernemers. Jij wil bezig zijn met je klanten en de groei van je bedrijf, niet met foto’s maken en blogs schrijven. Of als marketeer in een KMO heb je al werk genoeg op de plank liggen, dat het vaak niet lukt om de contentcreatie er ‘nog even’ bij te nemen. Op zoek naar een oplossing dus! Maar wat kost het eigenlijk, je content uitbesteden? Daar geven we in deze blog graag een antwoord op! 

 

Wat wil je uitbesteden? 

Helaas valt er geen eenduidig antwoord te geven op wat het kost om (een deel van) je contentmarketing uit te besteden. Veel hangt af van wat je precies wil uitbesteden. Is de strategie vastgelegd en komt het er gewoon niet van om ze uit te rollen? Of is ook de strategie onbestaande? 

 

En wat verwacht je van iemand die je gaat ondersteunen bij het creëren van content? Dat ze zelf met ideeën en inspiratie komen, of gewoon uitvoeren wat jij bedacht hebt? Dat zijn een paar belangrijke vragen waar je eerst een antwoord op moet hebben, vooraleer je op zoek gaat naar een partner om je te helpen. 

 

Wie kan content creëren? 

Er zijn heel veel verschillende profielen die content kunnen creëren. Soms hoef je zelfs niet buiten je eigen bedrijf te kijken, misschien zit er intern wel een TikTok-talent die maar al te graag de videocontent op zich neemt!

 

Als je een one-(wo)man-show bent, moet je buiten je bedrijf op zoek naar support. En dan kan je kiezen: een virtual assistant, een content creator, een freelancer of een agency. Al die partijen kunnen content voor jou creëren en de prijzen verschillen daarin. Zo zal je bij een virtuele assistent misschien per uur betalen en bij de freelancer een pakket afnemen. Het agency zal eerder met een vaste prijs werken waarbinnen ze verschillende zaken voor jou opnemen. 

 

In sommige gevallen zal je een combinatie van profielen nodig hebben. Denk aan een copywriter die teksten schrijft, een grafisch ontwerper die visuals maakt en een virtual assistant die alle content klaarzet en inplant. Of een agency waar je één contactpersoon hebt en zij alles uit jouw handen nemen. 

 

De uurtarieven voor een virtual assistant en agency schommelen tussen €55 en €150 per uur. Het verschil zit hem in de ondersteuning die je krijgt – enkel uitvoerend of ook strategisch uitgedacht – de ervaring en de snelheid van werken. 

 

Hoe kies je de juiste content partner? 

Nu je weet in welke mate je ondersteuning wil – enkel uitvoerend of ook strategisch – kan je op zoek! Richt je tot je ondernemersnetwerk om te informeren van wie zij hulp krijgen, informeer in Facebookgroepen of lanceer een oproep op je sociale media. 

 

Plan een kennismakingsgesprek in en communiceer duidelijk naar wat voor ondersteuning je op zoek bent. Niets zo jammer als verwachtingen die niet ingelost raken omdat ze niet op voorhand gecommuniceerd zijn. 

 

Het allerbelangrijkste? Een klik op persoonlijk niveau, maar ook qua type bedrijf. Niet iedereen kan voor elk bedrijf content creëren! Iemand met voldoende ervaring zal vaak zelf aangeven of een samenwerking kan werken of niet. 

 

Pols in het kennismakingsgesprek naar de werkwijze, en hoeveel voorbereiding of werk er dan van jou nog verwacht wordt. 

 

Op basis van de gesprekken kan je vergelijken – en kijk daarbij dan ook verder dan prijs alleen, aangezien de mate van ondersteuning zal verschillen! 

 

Kies ten slotte op buikgevoel, bij wie voelde het goed en vertrouwd? En dan is het tijd om een keuze te maken! 

 

We wensen je alvast veel succes in de zoektocht. Als je graag eens met ons kennismaakt, dan kan je volledig vrijblijvend een gesprek inboeken via deze link