Welkom 2024! Een nieuw jaar, twaalf maanden vol kansen om je bedrijf digitaal op de kaart te zetten en het potentieel van online marketing te omarmen. Ook dit jaar blijft het belangrijk om als bedrijf online aanwezig te zijn. Dat besef heb je gelukkig al. Alleen zit je nu met de vraag: wat moeten we dit jaar gaan doen om onze online zichtbaarheid op te krikken? Je bent hier op de juiste plek, want in deze blog ontdek je het antwoord. De laatste tip is de belangrijkste!
Start met een plan
Als je al een paar jaar actief bent met je bedrijf, heb je intussen wel geleerd dat een plan je veel verder brengt. Zonder plan ben je stuurloos en doe je maar wat. Een postje hier, een video daar, een nieuwsbrief ginder,… En wat brengt het op? Niets.
Een plan van aanpak zorgt ervoor dat je te allen tijde weet wat je waar, wanneer en voor wie creëert en deelt. Meer nog, dankzij een plan van aanpak vertrek je vanuit je bedrijfsstrategie en pas je je contentstrategie daarop aan. Het resultaat? Een doelgerichte aanpak voor je content, makkelijk op te volgen en bij te sturen in functie van de resultaten.
Welke stappen je moet volgen bij het opstellen van je contentstrategie? Dat ontdek je hier in ‘t kort.
Laat je niet gek maken
Een voordeel van werken met een plan, is dat je je niet laat gek maken door elke nieuwe trend. Je hebt een duidelijk doel voor ogen en werkt daarnaartoe. Dat maakt het fijn om nieuwe trends voor het licht te houden en even na te denken: past dit bij onze strategie? Kunnen we dit erbij nemen? Is het antwoord ja, dan zeg ik: doen. Is het antwoord nee? Prima, dan heb je gewoon je plan om op terug te vallen.
Dankzij het plan, moet je de trends niet klakkeloos volgen omdat je hoopt dat daar je volgende doorbraak zit. Je plan, afgestemd op jouw bedrijf, gaat voor je doorbraak zorgen. De trends zijn een leuke extra, maar niet nodig.
Slow & steady wins the race, versnel waar nodig
Het gaat zo ongelofelijk snel in online marketing. Ik duizel er soms zelf van. Al besef ik ook steeds vaker dat wij, de early adopters en werkzaam in de digitale wereld, veel sneller mee zijn met dingen dan het grote publiek.
Het blijft dus enorm belangrijk om te blijven inchecken bij je ideale klant. Wat verwachten ze van jou? Op welke kanalen zijn ze actief? Moet je nu al nieuwe kanalen aanboren omdat je toekomstige klanten daar zitten, of is het nog te vroeg?
Online marketing verandert snel, maar slow & steady wins the race. Ook online.
Gebruik content op een slimme manier. Vertrek vanuit de grotere content stuks (zoals een video, podcast of blog) en splits dat op in kleinere content stukjes zoals social media posts of een nieuwsbrief.
Je kan daarnaast kiezen om je groei te versnellen door advertenties in te zetten. Een ideale manier om – zonder meer content te moeten creëren – meer zichtbaarheid te genereren voor wat je deelt. Pak je het slim aan, dan verdien je de advertentiekosten meteen terug.
Focus op connectie
Connectie, misschien wel het woord voor 2024 als het aankomt op contentmarketing. Zoals hierboven aangehaald, gaat het ongelofelijk snel in de digitale wereld. Met AI-technologieën die steeds meer ingeburgerd geraken en volledige blogberichten kunnen schrijven, zijn we meer dan ooit op zoek naar connectie.
Naar mensen zoals onszelf. Emoties. Gevoelens. Boodschappen die raken. Naar betekenis en iets kunnen betekenen. Een verschil maken.
Jouw content moet dus een laag dieper gaan. Weg van oppervlakkige tips die iedereen gewoon kan Googlen of aan ChatGPT kan vragen. Wel naar een gevoelige snaar raken, een emotie opwekken waardoor de connectie wordt aangegaan.
Het mag dus persoonlijk worden. En dat voelt voor veel bedrijven raar. Toch zijn er verschillende manieren om als bedrijf, of je nu een eenmansbedrijf hebt of bij een multinational werkt, die persoonlijkheid boven te brengen.
Ik heb er zelfs een heel boek over geschreven, een boek dat jij momenteel in pre-order kan bemachtigen (levering maart 2024). En wel via deze link.