Waarom persoonlijke content scoort

In deze digitale wereld worden we tegenwoordig overspoeld met gelijkaardige content. We zien telkens dezelfde quote voorbij komen en elke visual of filmpje heeft dezelfde stijl. Iedereen bootst klakkeloos een online hype na, zonder erbij na te denken of die wel strookt met het bedrijf. Wil ik zo naar buiten komen? Is dat de manier om mijn ideale klant aan te trekken? Die vragen worden niet gesteld. En dat is een gemiste kans! 

 

In deze blog onthullen we de kracht van persoonlijke content. 

 

Wat is contentmarketing?

 

Voor we dieper ingaan op persoonlijke content, nemen we je eerst mee naar de kern van contentmarketing. Want wat houdt contentmarketing precies in? 

 

Onze definitie gaat veel verder dan websiteteksten of een Facebookpost. Het is een strategische zet om ideale klanten te vinden, verbinden en vertrouwen. 

 

Eerst zorg je ervoor dat je ideale klant je kan vinden. Iets waar bedrijven al tegenaan lopen. Vele bedrijven zijn moeilijk online te vinden, waardoor potentiële klanten simpelweg niet weten dat ze bestaan. Met contentmarketing vind jij je ideale klant én vindt je ideale klant jou. 

 

Verder stimuleert contentmarketing verbinding. Je gaat met je ideale klant een connectie aan, zodat ze je gaan vertrouwen. En vertrouwen is de sleutel tot verkoop. Als ze je vertrouwen, vindt de klant het evident om voor jou te kiezen en niet voor een concullega. 

 

Contentmarketing staat voor ons dus voor het vinden, verbinden en vertrouwen verdienen van je ideale klant. 

 

Contentmarketing bestaat al heel lang

 

Wist je dat contentmarketing al ruim 150 jaar bestaat? Het kent zijn oorsprong ver voor het ontstaan van Facebook. We nemen je kort mee door de geschiedenis! 

 

Contentmarketeers zijn het erover eens dat het magazine voor landbouwers van John Deere het begin van contentmarketing was. John Deere bracht in 1865 een magazine voor landbouwers uit. Geen catalogus met een overzicht van hun machines, technische specificaties en prijzen, maar een informatief én inspirerend magazine dat antwoord geeft op de vragen van landbouwers. Het bevat bijvoorbeeld interviews en uitdagingen waar landbouwers voor staan. Hier en daar vind je ook een link naar hun producten, maar verkopen nam niet de bovenhand. Wel het informeren en inspireren. Het magazine van John Deere was het eerste mooie voorbeeld van contentmarketing en toonde wat het kan betekenen. 

 

Een ander voorbeeld uit het verleden is de Michelingids. Michelin is oorspronkleijk een bandenproducent. Het bedrijf zocht een manier om mensen meer met de auto te laten rijden, zodat de banden sneller zouden verslijten en ze meer banden zouden verkopen. De fabrikant ontwikkelde daarom een gids met praktische informatie over rijden en reizen met de auto. Er stond bijvoorbeeld in hoe je een lekke band moet vervangen, een plattegrond met tankstations en tips over waar je het beste kon eten en overnachten. Alles om het autorijden te stimuleren. Onder deze noemer introduceerde Michelin later ook de Michelinsterren, die tot op de dag van vandaag nog steeds als beoordelingsmodel voor restaurants worden gebruikt.

 

Zowel John Deere als Michelin brachten dus niet zomaar een catalogus uit waarin ze lieten zien wie ze zijn, wat ze doen en hoe goed ze zijn. Ze hebben onderzocht hoe ze hun ideale klanten nog beter kunnen benaderen, zodat ze het bedrijf op een andere manier leren kennen en kunnen vertrouwen. Ze spelen in op de noden en wensen van hun ideale klanten en houden steeds de connectie met hun bedrijf in het achterhoofd. Zeer knappe voorbeelden van contentmarketing, waar een uitgebreide strategie achter schuilt! 

 

De toekomst van contentmarketing

 

Als we naar de toekomst van contentmarketing kijken, dan ziet die er rooskleurig uit.  

 

Sinds de opkomst van het internet zijn er heel wat nieuwe manieren bijgekomen om je ideale klant te bereiken. We verwachten dat er in de toekomst zeker nog bijkomen. Onthoud wel: de middelen voor contentmarketing kunnen dan wel veranderen, de insteek van ‘vinden, verbinden en vertrouwen’ blijft hetzelfde. 

 

Ook de opkomst van AI is heel bepalend voor de toekomst van contentmarketing. Nu het er is, zal het ook blijven. En dat brengt heel wat nieuwe mogelijkheden met zich mee. Meer daarover delen we later in een nieuwe blog! 

 

Persoonlijke content is belangrijker dan ooit

 

Waarom is het nu zo belangrijk om je content een persoonlijke touch te geven? Wel, omdat we tegenwoordig álles kunnen opzoeken! Het grootste deel van onze kennis, zoals de stappen om een contentstrategie uit te werken, kan je bijvoorbeeld ook op Google terugvinden of aan ChatGPT vragen. Enkel onze achtergrond en onze jarenlange ervaring is anders. Dat maakt het verschil! 

 

Ook tegenover een ander agency doen wij het zeker niet beter of slechter. We doen het wel op een andere manier. Een verschil dat ervoor zorgt dat een klant voor ons of voor een ander agency kiest. 

 

Onze manier van werken, tonen we met die persoonlijke content. Door gewoon te laten zien wie we zijn, waar we werken en wat we doen. 

 

Kortom, het is dus heel belangrijk om het persoonlijke aspect naar voren te brengen, want dat is de doorslaggevende factor om al dan niet met ons in zee te gaan.

 

Benieuwd naar hoe je de digitale, maar toch persoonlijke klik kan stimuleren? Beluister dan zeker onze podcast Krijg de klik!