Persoonlijke content voor je bedrijf of merk zijn belangrijker dan ooit. In een tijdperk waarbij content je letterlijk om de oren vliegt, is het een must om in die grote stroom op te vallen. Hoe je dat doet? Simpel: zorg voor persoonlijke content. Dit soort van content zorgt ervoor dat je ideale klant een persoonlijke klik maakt met je bedrijf waardoor er voor de oplossing van hun probleem geen ander bedrijf bestaat dan dat van jou.
Voor een solo-ondernemer is dit vaak vanzelfsprekend: jij bent je bedrijf, mensen kiezen al voor jou. Voor KMO’s is dit vaak lastiger om die persoonlijke content te maken. En toch zijn er 7 manieren waarop jij persoonlijke content naar buiten kunt brengen om de klik te maken met jouw ideale klant.
Tip 1: Personalisatie van je bedrijf of merk
Een eerste tip is om na te denken over de personalisatie van je bedrijf of merk. Als persoon hebben we allemaal bepaalde eigenschappen: avontuurlijk, humoristisch, serieus, zorgzaam, … Deze eigenschappen zijn kenmerkend voor ons als persoon.
Maar ook jouw bedrijf kun je deze eigenschappen toe-eigenen. Zoek een lijst met eigenschappen op en denk eens na hoe jij als bedrijf of merk door de buitenwereld gezien wilt worden. En maak daarna de oefening om via marktonderzoek bij je oude, huidige en nieuwe klanten te polsen welke eigenschappen ze op je bedrijf op merk zouden plakken. Leg deze twee naast elkaar en zo kom je tot de eigenschappen van je bedrijf.
Eenmaal deze vastliggen, kun je makkelijker content maken die klopt met deze eigenschappen om ze zo naar buiten te brengen. Wil je gezien worden als een avontuurlijk bedrijf? Dan gaat je content hierin volgen. Blijf authentiek hieraan om zo de ideale klant aan te trekken.
Tip 2: Personal branding als bedrijfsleider
Als solo ondernemer zet je automatisch in op personal branding. Maar ook voor grote bedrijven kan dit een enorm verschil maken. Door te focussen op je personal branding als bedrijfsleider, ga je rechtstreeks ook je bedrijf meer in de kijker zetten.
Wouter Torfs is hier een mooi voorbeeld van. Hij is de, ondertussen ex, CEO van Torfs, een schoenenwinkel die je vast bekend is. Maar waarom kiezen we nu uit alle schoenenwinkels voor Torfs? Dit komt door Wouter Torfs zijn personal branding. Hij brengt als CEO via zijn eigen branding, het bedrijf mee in de kijker.
Ook Dorien Camps, oprichter van Bossy Magazine, heeft een sterke personal brand online. Via deze weg zorgt ze ervoor dat haar magazine beter verspreid raakt.
Tip 3: Interne ambassadeurs
Naast personal branding als bedrijfsleider, kun je ook intern binnen je team op zoek gaan naar ambassadeurs die je naar voor kunt schuiven in bijvoorbeeld grote nationale campagnes.
Een sterk voorbeeld hiervan is Colruyt. Al een tijdje gebruiken ze in hun reclamecampagnes medewerkers van in verschillende Colruyt filialen. Op een authentieke en spontane manier vertellen ze over de nieuwste promo’s of vacatures.
Het is een win-win om je medewerkers in dit soort campagnes te betrekken. Aan de ene kant zijn je medewerkers meer betrokken in je bedrijf maar aan de andere kant maak je ook persoonlijker contact met je klanten. Als je klanten een medewerker op televisie zien of op de radio horen van hun favoriete filiaal, gaan ze zich meteen betrokken voelen.
Dit soort content kun je ook heel gemakkelijk doortrekken naar je sociale media.
Tip 4: User generated content
User generated content is heel erg sterk aan het opkomen. In dit soort content gaan mensen zoals jij en ik producten die ze toegestuurd krijgen van een bedrijf of merk openen op camera en hier een review over geven. Ze werken dus niet voor het bedrijf en zijn ook geen influencers. Deze laatste groep deelt dit soort content op hun eigen kanalen, maar bij user generated content bezorgen ze het beeldmateriaal aan het bedrijf en zodat zij deze kunnen gebruiken op hun sociale media of in advertenties.
Op deze manier bouw je een connectie op met het publiek, want ze zien een persoon zoals zichzelf de producten proberen. Het komt betrouwbaarder en natuurlijker over dan wanneer je dit zelf zou doen.
Het is bovendien een goede manier om met video aan de slag te gaan, zonder zelf in beeld te komen.
Tip 5: Diepgaande personalisatie
Je kan al je content op een diepgaand niveau personaliseren naar je klant toe. Een makkelijke en zeer toegankelijke manier is bij al je nieuwsbrieven een persoonlijke aanspreking toevoegen. Dit kun je gemakkelijk in je e-mailprogramma laten invullen. Maar laat ook de voornaam van de ontvanger doorheen de content een paar keer terugkomen, om echt die persoonlijke connectie aan te gaan.
Maar er zijn nog meer manieren om je content aan te passen naar je ideale klant toe als je toegang hebt tot meer data en historie.
Stel: je hebt een zwembad bedrijf en klant X kocht enkele maanden geleden een zwembad met filters bij je aan. Als bedrijf weet je vaak precies hoe lang deze filters meegaan en wanneer ze aan vervanging toe zijn.
Dankzij deze kennis kun je een e-mail funnel opzetten waarbij je klant X op regelmatige basis tips en tricks verstuurt hoe ze hun zwembad best onderhouden. En een reminder wanneer de filters toe zijn aan vervanging. Zo krijgt klant X gepersonaliseerde én bruikbare content.
Om dit op te zetten heb je een goed inzicht nodig in de customer journey en de life cycle van je klanten.
Tip 6: Werk met eigen beelden
Een van de belangrijkste tips voor het personaliseren van je content is om te werken met eigen foto’s en video’s. Nog te veel bedrijven gebruiken onpersoonlijke stockfoto’s op hun website, waardoor jouw ideale klant geen connectie kan maken met je bedrijf of merk. Stockfoto’s zorgen ervoor dat je jouw bedrijf neerzet als inwisselbaar. Verander het logo op je website, gevuld met stockfoto’s, naar dat van je concurrent en de website klopt nog steeds, want er is geen onderscheidende factor. Waardoor onderscheid jij je van je concurrent? De mensen die in jouw bedrijf werken.
Gebruik dus eigen materiaal. En nee, niet iedereen moet overal full frontal in beeld komen. Er zijn verschillende manieren om eigen beelden te gebruiken, zonder zichtbaar in beeld te komen. Denk aan: foto’s op je kantoor, met je branding, …
Tip 7: Werk met persona’s
Een persona is een echte marketing hype, maar ook eentje met veel nut. Een persona is een personage dat je gaat creëren om jouw doelgroep of ideale klant voor te stellen.
Bijvoorbeeld, je hebt een babywinkel. Jouw ideale klant? Sofie, die net ontdekt heeft dat ze in verwachting is en volop aan het opzoeken is wat ze allemaal nodig heeft voor de baby. Jij als bedrijf gaat in het hoofd van Sofie kruipen om zo content te maken waar zij mee verder kan. Met welke vragen zit ze? Waar heeft ze nood aan?
Als je met deze persona in je achterhoofd je content schrijft, ga je deze volledig richten op die persoon en dus ook op je ideale klant. Doe je dit niet? Dan herval je in generieke content die niemand echt aanspreekt.
Ziezo, 7 concrete tips waar jij meteen mee aan de slag kunt om jouw content persoonlijker te maken om zo de klik te maken met jouw klanten. Benieuwd naar meer? In mijn podcast Krijg de klik bespreek ik alles over content en online zichtbaarheid. Luisteren doe je hier!