Weet je soms ook niet meer waarover je content moet maken? Of heb je last van een writer’s block? Dan helpen deze drie brainstormtechnieken jou op weg voor instant content inspiratie! Met deze methodes kan je achteraf een hele hoop onderwerpen bedenken waarover jij voor jouw bedrijf content kan schrijven. Ben jij klaar voor een schat aan content? Let’s go!
Het ABC van
Onze persoonlijke favoriet en ook de makkelijkste techniek is ‘het ABC van’. Neem een leeg (digitaal) blad papier bij de hand waarop je kan schrijven. Bovenaan schrijf je een thema neer dat past bij je bedrijf waarover je wilt brainstormen. Dit maakt het makkelijker om binnen een bepaald afgebakend kader te gaan nadenken, dan wanneer je aan ALLES moet denken. Zo is het bijvoorbeeld veel behapbaarder als we voor De Contentfabriek brainstormen over ‘contentmarketing’ dan wanneer we nadenken over alle content voor ons bedrijf. Binnen jouw gekozen thema voor je bedrijf kan je makkelijker creatief denken.
Bovenaan staat je thema en aan de linkerkant schrijf je alle letters van het alfabet onder elkaar neer. Binnen dit thema kan je per letter verschillende woorden noteren die ermee te maken hebben. Je denkt hierbij best niet te lang na en je hoeft je niet te beperken tot 1 woord per letter. Sommige letters zullen wat vlotter gaan dan andere, wat helemaal niet uitmaakt. Het belangrijkste is dat je jouw creativiteit aanwakkert binnen een afgebakend kader. Deze techniek kan je voor verschillende belangrijke thema’s voor je bedrijf herhalen.
Is de oefening gelukt? Dan heb je een hele hoop onderwerpen waarvoor je content kan uitwerken! Neem je planning erbij om te kijken wat je nog allemaal gaat doen en hoe je deze onderwerpen hierop kan afstemmen. Denk ook eens aan bepaalde formats waaraan je jouw onderwerpen kan koppelen. Wil je meer te weten komen over hoe je deze onderwerpen nu juist kan uitwerken tot effectieve content? Luister dan zeker naar de volgende podcast afleveringen van Krijg de Klik!
Tien minuten dump
Is jouw creativiteit helemaal aangewakkerd met het ABC? Ook de tweede brainstormmethode verloopt heel makkelijk. Neem opnieuw een leeg (digitaal) blad papier met je thema bovenaan en zet je timer op tien minuten. In deze tijd schrijf je alles op waaraan je denkt binnen dit specifieke thema om content rond uit te werken. Op deze manier ben je iets vrijer en denk je op een heel andere manier na over je thema.
Weet je in de tien minuten even niet wat schrijven? Dan schrijf je bijvoorbeeld op dat je vast zit. Deze brainstormtechniek is een vorm van flow schrijven die je helpt om in je creatieve bui te komen. Wees niet bang om iets ‘verkeerd’ op te schrijven, want dat bestaat niet 😉
Wil je toch iets meer structuur? Schrijf dan je afgebakende thema in het midden van je blad met een cirkel rond. Daar kan je zoals bij een mindmap streepjes rond trekken om je onderwerpen neer te schrijven. Voor nog meer inspiratie over het thema denk je ook best eens aan de vijf belangrijke vragen: wie, wat, waar, hoe en wanneer. Je komt dus op een heel snelle manier aan een hele hoop onderwerpen die je kan omzetten naar bruikbare content voor jouw bedrijf.
Durf te vragen
Voor deze brainstormtechniek heb je andere mensen nodig om in gesprek te gaan met klanten en je doelpubliek. Ga bij je klanten eens na welke vragen zij misschien nog voor jou hebben of welke vragen vaak worden gesteld in bijvoorbeeld een kennismakingsgesprek. ‘Hoe verloopt een samenwerking met jouw bedrijf?’ is een leuke vraag om in een blog of social media post uit te werken. Je kan ook in gesprek gaan met je toekomstige of potentiële klanten om te weten te komen met welke vragen zij zitten en waar je bedrijf een antwoord op kan bieden.
Ga je niet graag in gesprek of heb je hier geen tijd voor? Dan kan je ook een korte enquête uitschrijven waarin je te weten komt met welke vragen je doelpubliek zit. Wij geven je alvast drie nuttige vragen: ‘Wat betekent x voor jou?’. Dit geeft goed weer hoe jouw klanten kijken naar de sector of het thema waarrond jij wil werken. Deze vragen kan je dan makkelijk beantwoorden in jouw eigen content met je bedrijf.
De tweede vraag die je kan stellen is: ‘Wat vind je moeilijk aan x?’ Dit zijn de pijnpunten waar je ideale klanten op vastlopen en waar je als bedrijf een oplossing op kan bieden. Rond deze oplossingen kan je opnieuw content gaan uitwerken. De laatste vraag: ‘Wat zou je leven makkelijker maken op vlak van x?’ zorgt voor zeer interessante antwoorden. Mensen gaan bepaalde oplossingen aanhalen die waarschijnlijk al in jouw aanbod zitten. Je kan hier makkelijk op inspelen om jouw aanbod opnieuw in de kijker te zetten. Of je doet inspiratie op om nieuwe diensten of producten te ontwikkelen die jouw ideale klanten kunnen helpen. Op die manier heb je niet alleen inspiratie voor je content, maar stem je ook jouw bedrijf beter af op de noden van jouw doelpubliek.
Met deze drie brainstormmethodes ben je weeral op weg om binnenkort veel nieuwe content uit je mouw te schudden op verschillende kanalen. Wil je daar graag hulp bij of weet je niet goed waar je moet beginnen met jouw contentstrategie en de bijhorende brainstormtechnieken? Wij helpen je graag met een strategietraject op maat. Boek jouw vrijblijvend kennismakingsgesprek en we bekijken wat wij voor jou kunnen betekenen.
Wil je meer te weten komen over de brainstorm methoden? Beluister dan onze podcast Krijg de Klik!