In de vorige blog las je meer over de 9 meest gemaakte fouten in e-mailmarketing. De laatste fout ging over het niet gebruiken van een lead magnet om nieuwe personen naar je e-maillijst te brengen. Een lead magnet is een marketingtool die je inzet om potentiële leads naar jouw mailinglijst te brengen. Dit kan door deze lead magnet te adverteren, organisch te posten op je socials, …
In deze blog vertel ik je meer over 13 verschillende soorten lead magnets die jij voor jouw bedrijf kunt inzetten!
Lead magnet 1: e-books
Een gratis e-book is een veel aangeboden lead magnet. In een e-book kun je heel wat informatie kwijt die relevant is voor je doelgroep. Is jouw bedrijf op te delen in verschillende segmenten? Dan kun je ook over elk segment een e-book aanbieden en meteen je e-maillijst segmenteren.
Lead magnet 2: checklists en cheat sheets
Met checklists en cheat sheets biedt je een praktische lijst of korte samenvattingen aan, die snel te gebruiken zijn en direct waarde bieden aan de prospect. Een goed voorbeeld hiervan is een cheat sheet met alle sneltoetsen in Photoshop die je kunt uitprinten en naast je laptop kunt leggen.
Lead magnet 3: gidsen en handleidingen
Deze stapsgewijze instructies of uitgebreide informatie helpen de persoon in kwestie bij het uitvoeren van een specifieke taak of om een proces uit te voeren. Bijvoorbeeld: een handleiding over hoe jij zelf aan de slag kunt met het maken van Reels op Instagram.
Lead magnet 4: webinars en online workshops
Webinars en online workshops zijn al een lange tijd een vaste waarde. Je kan deze live geven of op voorhand opnemen, en zo waardevolle kennis delen. Een groot voordeel van dit soort lead magnet is de interactie met het publiek, waardoor je een warme doelgroep creëert.
Lead magnet 5: templates
Templates zijn vooraf opgemaakte sjablonen of voorbeelden die de eindgebruiker direct kan inzetten voor hun eigen doeleinden. Een populair voorbeeld hiervan zijn social media templates.
Lead magnet 6: gratis trials en demos
Via deze lead magnet geef je potentiële klanten een voorproefje van jouw product of dienst door ze tijdelijk toegang te geven. Zo kunnen ze jouw product of dienst uittesten en kijken of het iets voor hen is, voordat ze overgaan tot aankoop.
Lead magnet 7: quiz
Bij deze interactieve tool ga je gebruikers helpen om iets over zichzelf of hun behoeften te leren. De uitslag van de quiz zijn vaak gepersonaliseerde resultaten of adviezen. Bijvoorbeeld: een quiz van een schoonheidsmerk om erachter te komen wat voor type huid je hebt en welke producten je best hiervoor gebruikt.
Lead magnet 8: kortingsbonnen of speciale aanbiedingen
Geef prospects een financiële prikkel door hen een korting aan te bieden nadat ze zich hebben ingeschreven op je nieuwsbrief. Veel webshops bieden 5% tot 15% korting aan nieuwe abonnees.
Lead magnet 9: minicursus
In een minicursus behandel je een specifiek probleem waar jouw doelgroep mee zit. De oplossing hiervoor bespreek je dan in een e-mail reeks, video, podcast, …
Lead magnet 10: toegang tot exclusieve content
Mensen laten hun e-mailadres vaak enkel achter als ze er zelf ook een bepaalde waarde uit kunnen halen. Je kan ze belonen door ze toegang te geven tot exclusieve content. Een goed voorbeeld hiervan zijn krantensites. Nadat je je hebt ingeschreven op de nieuwsbrief, kun je meer artikelen gratis online lezen.
Lead magnet 11: challenges
Met het organiseren van challenges, bouw je een mooie lijst met warme leads op. Tijdens deze challenge ga je hen voor een bepaalde periode specifieke doelen laten bereiken, ondersteund door e-mails en/of een community. Een fitness challenge met elke dag een bepaalde oefening die je moet uitvoeren is hiervan een goed voorbeeld.
Lead magnet 12: kalenders en planners
Het lijkt simpel, maar toch hebben veel personen nood aan een kalender of planner die ze zelf kunnen invullen, om zo hun tijd en taken beter te organiseren. Bijvoorbeeld: een content kalender die je zelf aanvult met ideeën uit jouw sector.
Lead magnet 13: tools
Geef mensen toegang tot gratis tools die specifieke problemen oplossen of processen vergemakkelijken wanneer ze hun e-mailadres achterlaten. Dit is een eerste stap richting een aankoop naar de betaalde versie van de tool, of om ondersteuning te krijgen bij het gebruiken ervan.
Het leuke aan lead magnets is dat van zodra je één goede te pakken hebt, je die kan omvormen naar verschillende andere vormen. Werkt je webinar goed? Dan kun je die gemakkelijk omzetten naar een podcast, e-book, …
Ik geef je graag nog een voorbeeld van De Contentfabriek. Onlangs gaf ik een gratis webinar: in 7 stappen naar een succesvolle contentstrategie. Dit webinar heb ik opgenomen, waardoor ik de webinar nog als gratis download kan aanbieden. Maar ik kan dit webinar ook uitschrijven om er een gids of e-book van te maken en uitwerken als een e-mail challenge door elke week, 7 weken lang, een stap uit te sturen. Zo heb je door het uitwerken van een sterke lead magnet, meteen content en inspiratie voor andere vormen.
Want niet iedereen kijkt graag naar een webinar of luistert graag naar een podcast. Door die ene lead magnet dus om te zetten in andere vormen, kan je met een kleine inspanning een nieuw soort publiek warm maken!
En dit is helemaal wat we samen gaan doen op maat van jouw bedrijf en ideale klanten tijdens de workshop Lead Magnets en E-mailmarketing op 16/09 of 14/10.
Je ontdekt er hier alles over. We werken in groepjes van 4 ondernemers. Schrijf je in voor eind augustus? Dan krijg je €50 korting!