Het creëren van content is iets waar veel ondernemers tegen opkijken. Je weet dat het belangrijk is om online aanwezig te zijn, maar om het ook echt te doen … Da’s een ander verhaal. Daarom neem ik je in deze blog graag mee in een denkwijze, een bepaalde manier van werken, die ervoor zorgt dat jij je contentcreatie efficiënt kunt aanpakken!
Begin met een doel
Het belangrijkste bij het creëren van content is het opzetten van een doel. Wat wil je precies bereiken? Wil je meer klanten? Je bedrijf laten groeien? Of misschien meer merkbekendheid? Definieer dit eerst zodat je je content hieraan kunt aanpassen. Zonder doel verval je in posten om te posten, en blijf je er te veel geld, tijd en moeite in steken zonder dat het resultaat oplevert.
Als je je doel duidelijk voor ogen hebt, ga je het creëren van content leuk vinden en waardevol vinden omdat je weet waarvoor je het doet.
Content batchen of heel veel content in één keer maken
Ik geef je graag een voorbeeld vanuit De Contentfabriek. Dit najaar organiseren we heel wat verschillende en boeiende workshops. Het doel? Al deze workshops uitverkopen zodat ons cashflowgat wordt bijgetrokken. Maar ook om nieuwe ondernemers kennis te laten maken met De Contentfabriek, terwijl we meteen al veel waarde en concrete resultaten bieden.
Om deze workshops uit te verkopen, is er meer nodig dan eens een keertje erover posten op sociale media. Ik moet als content strateeg mijn expertise tonen, zelf het goede voorbeeld geven en vertrouwen opbouwen. En dat dan liefst zo efficiënt mogelijk.
Ik heb mijn doel voor ogen en duidelijke onderwerpen. De thema’s van de workshops zijn makkelijk te verwerken in content.
Wat heb ik hier concreet mee gedaan? Ik ben achter mijn microfoon gaan zitten en heb 6 podcast afleveringen opgenomen. Die zijn allemaal omgezet naar blogposts voor op de website, neem ik mee in de wekelijkse nieuwsbrief en daar heb ik snippets en quotes uitgehaald voor onze sociale media kanalen. En zo heb ik mijn doelgerichte content, uitgewerkt voor verschillende kanalen. Het beste van al? Dit is allemaal gelukt op één dag tijd! En de content die eruit komt, kan ik voor minstens twee maanden gebruiken.
Content repurposen of content hergebruiken
Een tweede manier om doelgericht aan het werk te gaan is om je content te hergebruiken. Duik eens in je archieven van een, twee jaar geleden, en kijk wat er toen goed werkte. Je kunt deze content opnieuw delen zonder iets aan te passen of je herwerkt het naar een andere vorm. Was de originele content bijvoorbeeld een video? Schrijf deze dan uit naar een blog. Had je al een blog? Maak er dan een video over of giet het in een social media post.
Zo moet je niet steeds het warm water opnieuw uitvinden!
Zelf aan de slag?
Wil je meer leren over efficiënter content maken voor jouw bedrijf? Een dagje ondergedompeld worden in contentcreatie? Op donderdag 26/09 zetten wij, De Contentfabriek, onze deuren open voor 4 ondernemers tijdens de workshop Contentcreatie en Content Repurposen.
We werken een efficiënt contentproces op maat van jouw bedrijf uit, en je leert hoe je effectieve content creëert die converteert. Schrijf je in voor het einde van augustus? Dan krijg je €50 korting!
Meer info en inschrijven kan via hier!