De 7 bouwstenen van een content marketing strategie

Content marketing, het kan zo veel betekenen voor je bedrijf! Maar dan moet je wel weten hoe je het strategisch inzet. Dan mag je nog een strakke planning hebben of elke dag iets posten op je social media kanalen. Als dat niet past binnen het ‘grotere geheel’, kan je evengoed niks doen. Het resultaat zal hetzelfde zijn. 🙂

“Allemaal goed en wel Evi, maar wat is dat ‘grotere geheel’ dan?” Aha! Blij dat je’t vraagt. Het grotere geheel is je content marketing strategie. Dankzij die strategie, kan je op een doordachte en onderbouwde manier content gaan inzetten waarvoor het dient: je bedrijfsdoelen halen en klanten winnen.

Een onderbouwde content strategie bestaat uit 7 bouwstenen. Ik vertel je hieronder wat de 7 bouwstenen van een content marketing strategie zijn!

 

Jij

Waar sta jij voor als bedrijf? Waar wil je naartoe? Wat zijn je korte- en langetermijndoelstellingen? Voor je jouw ideale klanten kan aantrekken, moet je natuurlijk eerst weten waar jij voor staat.

 

Zij

Wie is jouw ideale klant? En dat gaat verder dan de klassieke doelgroepbepaling op basis van geslacht en inkomen. Een diepgaande kennis van je ideale klant brengt je inzichten én inspiratie!

 

Wat

Welke boodschappen kan je gaan verspreiden om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen? En wat moet je gaan vertellen om de relatie met je huidige klanten te behouden en te versterken? Wat willen zij weten over jouw expertise?

 

Waar

Via welke kanalen ga je jouw doelpubliek bereiken? Waar zijn zij aanwezig? En welke vormen van content consumeren zij graag? De mogelijkheden zijn eindeloos dus choose wisely. En start klein 🙂

 

Plan

Ok, je weet nu wat je waar kan vertellen. Nu moet dat allemaal samenkomen in een planning! Een overzichtelijk plan geeft meteen een overzicht, zorgt voor structuur en geeft rust. Hoe fijn is het als jij de grote lijnen voor je content al voor een jaar kan vastleggen?!

 

Creëer

Content maken is nog eens een vak apart. Je hebt copy en visuals nodig. Gelukkig zijn er veel dingen die je – met de hulp van tools of freelancers – zelf kan doen.

 

Optimaliseer

Je dacht toch niet dat je na de 6 stappen hierboven klaar zou zijn? 😉 Het belangrijkste van je content marketing strategie is misschien wel de laatste stap: optimaliseren. Analyseer je cijfers, wat werkt en wat werkt niet? Leer eruit, trek je lessen en ga terug naar je content plan. Welke (kleine) aanpassingen kan je maken om meer resultaten te halen?

En dit, dames en heren, zijn de 7 bouwstenen van een content marketing strategie!

 

Nooit meer zonder content

De 7 stappen hebben we in ons eigen Contentfabriek-Framework gegoten, en dat framework is de basis voor onze signature online cursus: Nooit meer zonder content.

Ruim 10 jaar ervaring in de praktijk, kennis uit 2 opleidingen, verschillende cursussen en ontelbare boeken komen samen in een behapbare cursus die jou stap voor stap transformeert tot de beste contentmarketeer voor je bedrijf. Het Contentfabriek-Framework en de content cursus overstijgt trends en kanalen, omdat je vertrekt vanuit de strategie. Die kan je dan toepassen op de kanalen die bij jou en je ideale klant passen.

Kortom: na de cursus heb jij een contentstrategie en -planning op maat van je bedrijf én kennis om jaar na jaar je strategie bij te sturen.

Ontdek alles over de cursus.